Start

PostHeaderIcon PROJEKT SP2

EUROPEJCZYK ODCZUJE CO PARLAMENT ZDECYDUJE
realizacja projektu w SP 2 w Olsztynie

Nasza szkoła przystąpiła do konkursu Świętuj dni Europy z Schumanem! organizowanego przez Fundację im. Roberta Schumana i Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce. Koordynacji projektu podjęła się pani Dorota Zarębska, nauczycielka historii, wos-u i etyki. Zadaniem konkursowym było przeprowadzenie lekcji na temat: Europejczyk odczuje co parlament zdecyduje. Zajęcia zrealizowano w czterech klasach naszej szkoły: 7e,7f, 8i oraz 3Gd z pomocą odpowiednio pani Anny Zduńczyk – wychowawcy klasy 7f, pani Sylwii Młynarczyk – nauczycielki języka polskiego w klasie 8i oraz Kacpra Siweckiego – przewodniczącego SU, ucznia 8i, a także, wcześniej wspomnianej, pani Doroty Zarębskiej – wychowawcy klasy 3Gd i nauczycielki historii w klasie 7e.


Podczas zajęć uczniowie pochylili się nad bieżącymi problemami Europy, takimi jak zniesienie zmiany czasu w Unii Europejskiej, wprowadzenie zakazu wykorzystywania pewnych jednorazowych plastikowych produktów, ujednolicenie składu produktów oferowanych konsumentom we wszystkich krajach członkowskich czy wprowadzenie 4 miesięcznego urlopu rodzicielskiego dla ojców. Następnie ich zadaniem było podzielenie się na zwolenników i przeciwników proponowanych zmian oraz opracowanie argumentów popierających przyjęte przez nich tezy. Trzecim etapem prac była dyskusja i przyjęcie wspólnego, kompromisowego stanowiska wobec propozycji. Na końcu lekcji prowadzący informowali uczniów o powodzie realizacji takiej lekcji oraz prezentowali informacje o Parlamencie Europejskim i zbliżających się wyborach do niego.

Bardzo ciekawy był etap dyskusji. Część uczniów bardzo osobiście zaangażowała się w szukanie rozwiązań problemów. Dobrym tego przykładem jest ożywiona dyskusja, do której doszło w klasie 8i, na temat urlopu dla ojców. Nad tą reformą debatowała sześcioosobowa grupa, w której było troje chłopców i tyle samo dziewcząt. Sprawiło to, że siły w dyskusji były równe, a argumenty, niestety, odwoływały się głownie do płci. Nawet prowadzący lekcję Kacper Siwecki zaangażował się w dyskusję. Ostatecznie dyskryminujące argumenty udało się usunąć z rozmowy, a grupa uznała, że proponowana formuła urlopu pozytywnie wpłynie na budowanie relacji rodzinnych i zaaprobowała projekt.

Podsumowania każdej lekcji umieszczono na szkolnym profilu na Facebooku. Tematy, dyskusje w grupach oraz konieczność wypracowania wspólnego, kompromisowego stanowiska, rozwinęły postrzeganie świata u uczniów. Zajęcia sprawiły, że ich uczestnicy zdają sobie sprawę, że decyzje podejmowane przez unijne instytucje, takie jak Parlament Europejski, wpływają na ich życie. Młodzież zrozumiała, w jaki sposób zwykli obywatele podczas wyborów wpływają na funkcjonowanie Unii Europejskiej. Osobiście jestem zdania, że takie zadania powinny być realizowane w szkołach częściej, bo uczą one sposobów poszukiwania potrzebnych danych, przygotowują do argumentowania oraz, co najważniejsze, uczą rozwiązywać wspólnie ważne kwestie, uzyskując kompromis. To wszystko jest cenione na współczesnym rynku pracy, ale jest też kluczem do budowania takich przedsięwzięć, takich jak Unia Europejska.

Kacper Siwecki


 

Poprawiony ( wtorek, 26 lutego 2019 20:29 )

GODŁO NARODOWE

FACEBOOK

Olszty-portal miejski

Licznik odwiedzin
400635